SASTOP tarafından hazırlanan “Marka Şehir Sakarya” raporunda turizme önemli yer verildi. Raporda, turizmin geliştirilmesine yönelik, ilçe bazında detaylı çalışmalar yapılmasının yararlı olacağı üzerinde duruldu. Raporda ilin turizm potansiyelinin değerlendirilmesine yönelik çarpıcı öneriler bulunuyor.
Sakarya Sivil Toplum Platformu (SASTOP) eş başkanları, il yöneticilerine sunulan “Marka Şehir Cennet Sakarya Raporunda” turizm ile ilgili önerileri basınla paylaştı. “Halkımız arasında yapılan görüşmelerden de değerlendirilmiş olan raporumuz halkımızın sesidir” denilen açıklamada Sakarya turizminin, ili bütün halinde değil, ilçe ilçe ele alarak uygulanacak stratejilerle geliştirilebileceğine vurgu yapıldı.
TESİS VE HİZMET KALİTESİ
Açıklamada şu görüşlere yer verildi; “Sakarya şehrine olan turist akışını kısıtlayan en önemli unsur pazarlama faaliyetleridir. Pazarı, pazar planı olmayan hiçbir ürün değerinde satılamaz. Pek çok ürünün pazarlaması hak ettiği kadar yapılmadığından hak ettiği maddi değeri bulamamıştır. Şehirde hedeflenen turist sayısına kalış sürelerine ulaşılmadığından mevcut yatak kapasitesini oluşturan ortalama tesis ve hizmet kalitesinin altındadır. Şehirde kalifiye eleman eksikliği de gözlemlenmektedir. Şehrin daha fazla eğitimli insan gücüne ihtiyacı vardır. Var olanlar da ekonomik sebeplerden büyük şehirler göç etmektedir.”
“TANITIMLA TALEP ARTACAKTIR”
“Turizm pazarlaması açısından bakıldığında turizm potansiyelinin ilçeler bazında ayrı ayrı değerlendirilerek yapılması farklı turizm çeşitleriyle ilişkilendirilmesi, detaylandırılması turizmi tanıtımı açısından şehre olan talebi önemli bir şekilde artıracaktır.
Sakarya, toplumsal yönden içe kapanık bir yapıya sahiptir. İnsanlar genel olarak evleri ile iş yerleri arasında geçen bir hayat sürmektedir. Değişiklik istendiğinde genellikle başta İstanbul olmak üzere yakın illere gitmektedir. Şehrimizde yaşayanlar Sakarya’yı yeteri kadar tanımamaktadır. Öncelikle turizm alanlarımızı tanıtmamız gerekmektedir. Örneğin Taraklı’yı, Acarlar Longozunu bile görmeyen insanlarımız vardır. Yayla turizmi ilimizde önemli potansiyele sahip olmasına rağmen Sakarya halkı alanları yeterince tanımayınca kullanmamaktadır. Temel sorun Sakarya’nın Sakaryalılarca yeteri kadar tanınmaması ve tanıtılmamasıdır.
SAPANCA’DA MEHTAP TURLARI
“İlde yaşayan insanların bir araya geleceği cazibe merkezleri tespit edip bu yerleri yatırımcılara tanıtım ile alt yapı oluşturmamız gerekir. Sapanca gölünde tekne turizmi ve sahile yanaşılacak yerlerde Kafe ve Lokanta hizmet yerleri ile beraber Mehtap Turları düzenlenmeli (Gölü kirletmeyecek enerji ile çalışan araçlarla)”
SAKARYA NEHRİ, KARAVAN TURİZMİ
“Sakarya Nehri etrafında geniş yollar ve sahil boyunca kafeler vd. ve de yerleşim için örnek yapılaşma olmalıdır. (Tüm dünya nehir kenarlarında bu tarz yapılaşmalar mevcuttur). Şehrimizi doğası gereği doğa turizmine çok elverişlidir. Karavan turizmi konusunda da uygun yörelerde planlama, imar, denetim çalışması yapılmalıdır. Poyrazlar gölünde modern kafeler zaman geçirebilecek eğlence merkezleri olmalıdır.
JUSTİNİANUS KÖPRÜSÜ
Çark deresinde özel kayıklarla (kanalın su seviyesi yükseltilerek ve temizlenerek) gezinti yaptırmak bazı bölümlerde kafeler vs. kısa konaklama mola yerleri oluşturularak peyzaj ve süs bitkileri ile donatılmalıdır.
Jüstinyen köprüsünde gerekli çalışmalar yapılarak turizm hizmetlerine sunulmalıdır.
Şehrin tüm girişlerinde ve caddelerinde öncelikle binaların kesinlikler boyanması (en azından görünen kısımları / gerekirse aynı veya değişik renklerde) Şehre gelen turist veya geçici konaklama yapanlara güven vermesi ve başka yerleri de görmek için merak uyandırmasını sağlayacak çalışmalar yapılmalıdır.
ULAŞIM VE EĞİTİM
Geçmişte var olan Adapazarı treninin yine hafta sonlarında merkez gardan belli saatlerde Sapanca’ya tren seferleri düzenlenmelidir. İstanbul treni artık çalıştırılmalıdır. Tüm belediye, taksi, minibüs, midibüs vs. şoförlerinin eğitimden geçirilerek tek tip elbise (mevsimine uygun) şekilde giyinmesine şoförler odası, otobüsçüler odası, minibüsçüler odası karar vermelidir. Güzel bir düzenlenme yapılarak dışardan gelecek turist ve iş adamlarına özenli ve güvenli bir kente geldikleri duygusunu yaratacaktır. Bu öneriler marka kent için yeni bir ambiyans olacaktır.
Yerel el sanatlarına turistik alanda talep oluşturmak, gelir getirici alan olan hediyelik eşya sektörünün gelişmesine katkıda bulunmamız gerekir. Kültür ve turizm festivalleri (ilçeler bazında) düzenlenerek Sakarya’nın potansiyelinin tanıtılması ve cazip merkezler olarak pazarlanması sağlanmış olur.
Sakarya kentinin bölge turizminde liderliği görevini üstleneceği nitelikte (Sakarya Bölgesi Turizm Master Planı, Sakarya Bölgesinde Ait yörelerin Turizm gelişmesinin koordinasyonu, Sakarya Bölgesi toplam imajın yükseltilmesi ve ortak tanıtım etkinliklerinin sağlanması) uygulamalar planlanması ciddi bir fayda getirecektir.”
HEMŞEHRİLİK DUYGUSU OLUŞTURULMALI
“Sakarya Büyükşehir Belediyesi de yenidünya anlayışı çerçevesinde, kent belleğini oluşturma ve kent kültürünü tüm hemşerilerine yayma misyonunu en önemli hedef olarak belirlenmelidir. Sakarya bir göçmen kenti olduğundan kentimize yerleşen göçmenlere tanıtılarak sevdirilerek ortak bir hemşerilik duygusu oluşturmamız en önemli ihtiyacımızdır. İl içinde, ilçe gezileri organize edilmeli bu geziler için uzman rehberler yetiştirilmelidir.
Şehrimizde görev yapan öğretmenlerimize Sakarya adı ile seminerler düzenlenmelidir. Orta öğretimde bilhassa liselerde öğrencilerimize Sakarya ile ilgili seminerler verilmelidir. Tarihi coğrafya ve vatandaşlık dersleri verilip Sakarya kentlik bilincinin gelişmesi sağlanmalıdır.
Sakarya’nın bulunduğu coğrafi konumu itibari ile acilen bir fuar alanına ihtiyaç vardır. Ayrıca kentsel etkinliklerin yapılması için gerekli yeşil alanların düzenlemesi, bu kentte doğmuş başta Türkiye’de Dünya’da isim yapmış güreşçiler spor adamları Edebiyat dalında eserleri olan sinemada önemli görevlerde bulunmuş değerlerimizin adlarına yapacağımız spor tesislerinde, üreteceğimiz yeşil alanlarda fotoğraf ve biyografileri ile hem vefa borcumuzu öderiz hem de Sakarya’nın tarihini gençlere ve turistlere tanıtmış oluruz.”
BACASIZ SANAYİ SİNEMA ETKİN KULLANILMALI
“Sakarya’da sinema, film stüdyoları kurulmuş ve çeşitli yapımlar tamamlanmıştır. Bunun ardından Disneyland’da olduğu gibi insana, özellikle çocuklara yönelik eğlence alanları ardı ardına gelmelidir. Bacasız sanayi olarak nitelenen sinema ve film stüdyolarının etkin kullanımı ve gelişimi, şehrimizin ekonomisine katkı yaratacak, şehrimizi, bu konuda yetenekli insanımızı dünyaya tanıtacaktır.
DEMİRYOLU VE DENİZ YOLUNUN İHRACATA KATKISI
Demiryolu ulaşım ağının şehir içi planlamaları, ilçelerimiz ile bağlantıları konusunda yapılan çalışmalarımız mevcuttur. Karasu limanı ile bağlantılı demiryolu ağı gerek tarımsal gerekse imalat sektöründe ihracata yönelik ürünlerimizin denizyolu bağlantısı, Tuna nehri aracılığı ile Avrupa içlerine kadar ulaştırma imkânı sağlayacak, Karadeniz ile bağlantılı bütün ülkeler ile ihracat pazarlarımızın gelişmesine çok büyük katkı sağlayacaktır.
Bir diğer bugün dünya ticaretinde de önemini koruyan ticaret ve kültür ağı İpekyolu bağlantısıdır. Ucuz ve güvenli demiryolu ve denizyolu ulaşımı yolcu, mal ve hizmet ticaretinde maliyet açısından rekabet edebilme avantajıdır.
“ŞEHRE SAHİP ÇIKILMALI”
Sakarya’nın gelecekte ihtiyaçlarına uygun büyüklükte bir havalimanı planlanması gerektiği de vurgulanan açıklamanın son bölümünde; “Özellikle şehrin yemek hizmeti veren özel mekanları devamlı denetlenmeli ve gezginlere tanıtılmalı, önerilecek yerler seçilmeli. Yöneticilerimiz öncelikle şehre sahip çıkmalı zira tarım alanı, tarihi yerler ve dere kenarlarında yapılacak sanayiye kesinlikle izin vermemelidir.” denildi.
Sakarya Sivil Toplum Platformu Eş Başkanları özellikle halkımızın, gizli kalmış değerlerimizi bildirmelerini bu nedenle devam edecek önerilerini beklediklerini ifade etti.